Rozhovor s MUDr. Petrem Vatlachem
Mezi tradiční účastníky ELM patří i MUDr. Petr Vatlach. Věkově vyzrál až do kategorie E, ale ani to mu nebrání v elánu nejen závodit, ale ve své kategorii se i zlepšovat. A neudělat rozhovor s takovou cyklistickou i lékařskou kapacitou by byl téměř hřích. Zde jsou tedy odpovědi na jemu položené otázky, a to nejen ze sportu, ale i z hlediska zdravotního.
1) Co se Ti na české Extralize Masters líbí a proč jsi jejím pravidelným účastníkem?
ELM je jednou z mála soutěží pro kategorii masters s pravidelným programem, který je zveřejněn dlouho před začátkem sezony, což umožňuje připravit treninkový plán s prioritami již v zimních měsících. Rád tam startuji také proto, protože se tam pravidelně setkávám i s kamarády, a s většinou se známe již více než 55 let.
2) Co preferuješ z hlediska startů, hromadné pro všechny kategorie nebo starty odděleně dle věkových kategorií, které prosazujeme v ELM. Jak na to pohlížíš z lékařského hlediska?
Starty po kategoriích jsou spravedlivější na výsledek a z hlediska prevence úrazu (menší balík) i z hlediska výkonnosti jsou výborné. Takto se starší věková ketegorii nesnaží za každých okolností uržet v háku mladším, kteří přeci jenom jedou v jiné tepové frekvenci.
3) Jak hodnotíš bodování ELM v kategoriích po 5-ti letech, tedy nikoliv jen dle výsledků na pásce?
Bodování v kategoriích po 5-ti letech je naprosto ideální. Podle mého názoru by se měly jezdit samostatné kategorie po 5-ti letech od 60+ i na MČR, protože po 60-ti letech jsou ztráty výkonnosti každým rokem daleko větší než např. mezi 40 a 60-ti lety.
4) Jak hodnotíš skutečnost, že ELM se jede vždy jako samostatný závod puze Extraligy a tak nemá v rozpise hodnocení do ELM z výsledků jiných veřejných závodů? To pak souvisí i s jednotnými startovními čísly dle kategorií.
Startovní čísla pro jednotlivé kategorie jsou ohromnou výhodou pro orientaci závodníků a považuji to za nutnost. Při novém MS UCI si každý musí na internetu vyhledat své soupeře mezi všemi startujícími a pak si tato čísla poznačit, což je pro orientaci nesmírně komlikované.
5) Jak hodnotíš soutěž družstev a její způsob bodování.
Jednoznačně O.K.
6) Jaký máš názor na doplňkové soutěže v rámci ELM, to jsou samostané časovky a silnice?
Je to perfektní, klidně bych se přimlouval i za soutěž „kopec“ a „kriterium“.
7) Sám jsi jako lékař vydržel u cyklistiky po celou svojí profesní kariéru. Jak vidíš prospěšnost tohoto sportu pro starší věkové kategorie?
Cyklistika je z lékařského hlediska pro klouby – kolena a kyčle – jednoznačně výhodnější než ostatní vytrvalostní sporty s výjimkou plavání, a dá se provozovat až do kategorie 85+.
8) Pokud vím, máš provedenu „výměnu“ kyčelních kloubů. Jaký máš názor na závodní zatížení těchto implantátů?
S umělými klouby je to jako vše v medicině, když máš štěstí a strážného anděla, tak se Ti nic nestane ani při pádu. A jezdit se s nimi samozřejmě dá. Já bych s mým ježděním na kole a závoděním za nic na světě nechtěl přestat. Cyklistice děkuji za celou moji chirurgickou a traumatologickou minulost a bez toho každodenního treninku během mé lékařské praxe bych asi nikdy nebyl schopen tu hrůzu ve špitále přežít. Musím říci, že mám v tomto roce svojí 60. sezonu. Licenci pro cyklistiku jsem nevynechal ani jeden rok, i kyž jsem někdy jel jen pár závodů pro zranění a nemoci, jako je těžká zlomenina pánve, stehna a infikování těžkou hepatitidou při operaci. Při umělých kloubech je velice důležité silové cvičení svalových skupin okolo toho umělého kloubu, protože právě síla těchto svalů chrání kosti i klouby při pádech. O tomto tematu by se ale nechal napsat dlouhý článek nebo přednáška.
9) Můžeš dát srovnání ELM s podobnou soutěží v Německu, pokud se tam něco podobnmého jezdí?
Srovnání je téměř nemožné, v Německu se se teď jezdí „German cykling cup jedermann“, ale se zhora popsanými problémy s nemožností identifikace závodníků ve Tvé kategorii dle startovních čísel. Sporadicky jsou vypisovany pro zavodniky s licenci i zavody Senioren 4 (61let+) .
10) Jaká zlepšení bys doporučoval pro ELM?
Asi se svými názory budu šokovat, ale doporučoval bych pro kategorie 60+ a hlavně pro 70+ prodloužení délky tratí. V pokročilém věku se nechá vytrvalost trénovat lépe než rychlost, závod na silnici by byl delší, ale průměrná rychlost by se snížila. Tím by došlo i k menšímu zatížení srdečního svalu a krevního oběhu, což je zdravodně prospěšnější. Jde také i o účinější hospodaření s tuky a jejich spalování.
Tolik tedy jistě velice zajímavý rozhovor s lékařem a stále aktivním cyklistou. Piště svoje názory, zkušenosti i případné dotazy na MUDr. Vatlacha. Rozhovor vedl Olda Horák.